onsdag 1. mai 2019

SALGSSTEDER OG BESKRIVELSE AV TURENE.

Du kan kjøpe deltakerbevis på følgende steder:
- Ove Aunli Sport 1, Falksenteret, Kyrksæterøra.
- Kristian Sættem, Eide, tlf. 90088913
- Sidsel Schei, Vinjeøra, tlf. 92629582
- Tora Vaagan Hofset, Staurset, 48096095

Bak på kartet finner du også en beskrivelse av startsted for hver post.
De 5 korteste turene har symbolet * og er godt merket. 4 er fjelltopper og 1 er tur til Rut-tjønna.
Vi anbefaler å ta med kartet på tur 🤗
GOD TUR

BESKRIVELSE:

TI PÅ TOPP 2019
Vi merket de 5 korteste turene (*), resten av turene er umerket med kun et tips til startpunkt. Vi oppfordrer alle til å ta med seg kartet ut på tur.
1.   Slettet i Hasselnøttskogen (*) Parker i Geilhaugen. Gå sti helt uti Slettet. Boka ligger i gapahuken.
2.   Pallhaugen (*) kjør Kårøydal’n (bomvei), parkeringsplass mellom Pallan og Kårøyan gård. Merket sti. Boka er plassert ved varden.
3.   Opsalvatnet (*) Kjør til Staurset og ta av rett etter Grønset Gård, følg bomsvei til parkeringsplass ved Opsalvatnet. Følg merket løype. Boka er plassert i trimkassen i østenden av vatnet.
4.   Sinneshatten (*) Kjør til Likroken og opp til parkeringsplass oppå Stolsmo (parkeringsavgift). Boka er plassert i bjørk.

5.   Gaddj’n (*) Kjør E-39 til Slupphaugen. Parkeringsplass (gratis for ti-på-topp’ere!) ved hovedveien. Gå grusvei til toppen av hyttefeltet. Merket sti. Boka er plassert i en grønn postkasse (i ei furu).

6.   Kniplefjellet  kjør opp Kårøydalen. (bomvei) Parker på parkeringsplass ved Ola Bævre i Fossdalen. Gå på venstre side av bekken til du møter turistløypa. Deretter merket turistløype mot Anderslitjønna. Ti på topp-skilt oppsatt i retning Kniplefjellet. Boka er plassert oppå toppen.

7.   Grytåsfjellet – Anbefalt startpunkt er rundkjøringa øverst i Geilhaugen, Vinjeøra. Fjellet heter egentlig Grytvassfjellet. Boka er plassert ved trigonometrisk punkt.

8.   Rut-tjønna Kjør inn Kårøydalen. Parker som til tur 2. Gå om Kårvatnet. Noe merket løype inn til bekken, og følg bekken opp til Rut-tjønna. Boka er plassert ved osen.

9.   Storbekkdalsfjellet Kjør E-39 vestover. Kjør inn ved Staurset grendahus. Kjør innover Staursetdalen og ta til venstre TO ganger (bomvei). Parker enten på Setermyra eller oppå Kleivan. Følg sti og delvis traktorvei inn til setrene på Staursetsida. Fortsett videre forbi setrene og følg stien oppover til du står på randa der du ser ei hytte ved fossen (ned mot høyre). Ta da av til venstre og følg randa oppover. Før det begynner å halle nedover mot Bjønnadalen skal du ta 90 grader mot høyre og gå rett på Storbekkdalsfjellet. Gå oppå fjellet og drei litt mot venstre. Boka er plassert på varden.

10. Vardeskardsfjellet Parkeringsplass på Bruhaugen, der veien tar av til Borstad fellesbeite. Gå fra veien og over brua og opp til siloen. Ta deretter til venstre. Følg merket sti til Ruten. Skilt hjelper deg på rett vei. Boka er plassert i en liten varde, som står på det høyeste punktet, mot Nebbet.