fredag 30. april 2021

TURBESKRIVELSER

TI PÅ TOPP 2021 - det er mye snø i området. Til Marthabenken er det snøfri sti, men IKKE barnevognføre enda 😉

Oppdateringer kommer.

Turene med stjerne (*) er godt merket. På andre turer finner du noen retningspiler og merker underveis. Vi oppfordrer alle til å ta med seg kartet ut på tur.

Oppdateringer kommer også på
Ti på topp Vinjeøra | Facebook

TUR 7, 9 OG 10 ER IKKE SATT UT ENDA - OPPDATERINGER KOMMER!

1. Stolsmosetra (*) – Kjør til Likroken og opp til Stolsmo. Parker på merket parkeringsplass (parkeringsavgift). Merket løype. Boka er plassert i ei bjørk ved seterbua.

2. Marthabenken (*) – Kjør til Engdal. Parkering ved brua, mellom garasje og hytterenovasjon. Merket løype til gammel skolevei i retning Salttrøa/Rodal. Veien egner seg godt for barnevogn/sykkel. Engdal Vel har en quiz hengende på turen – delta gjerne. Røret er plassert i et tre ved benken.

3. Vassliknebba (*) – Følg E-39 mot Trondheim. Parker på første parkeringsplass på høyre side ved Vasslivatnet. Gå noen meter langs E-39, før du tar til venstre og går grusvei og merket sti opp til toppen. Røret er plassert i ei lita «tolle» på toppen.
4. Villmarkscampen ved Kårvatnet (*) – Kjør innover Kårøydalen (bomvei). Ti-på-topp-skilt på venstre side av veien, før Pallan. Merket løype. Røret henger på gapahuken.

5. Storlisetra (*) – Kjør inn Kårøydalen, ca 1 km, og parker ved Ulvstuhaugen (litt innom revfarmen). Gå langs merket løype til skilt for Ekkelbakkan. Følg T-merkingen opp til setra. Alternativ rute er å kjøre videre innover Kårøydalen (bomvei) til Voll’n, ca 2 km, og gå hengbrua. Litt bratt, men den korteste veien. Kan gås som rundtur. Boka henger på seterstølen.

6. Kamtjønna (*) – Kjør E-39 (i retning Trondheim) til demningen ved Vasslia. Parker på anvist plass. Gå over demningen og følg merket sti. Røret er plassert på østsiden av tjønna, ved bekkens utløp.

7. Hornfjellet IKKE SATT UT – Kjør E-39 til Staurset. Ta av og kjør forbi Staurset Grendahus. Kjør innover Staursetdalen (bomvei). Parker enten på Setermyra eller oppå Kleivan. Gå setervei innover til Torkallberget og gå over Gunnlaugbrua. Ta til høyre før Hornfjellbekken (skiltet), og følg sti opp til ei stor «tolle». Noe merket løype. Boka er plassert på varden.
8. Holavatnet – ENTEN Parker på Turistforeningas parkering ved Kroa på Vinjeøra. Følg de røde T-merkene fram til «Finn-Torkildsplass» ved Holavatnet. Turen ta ca. 4 timer en vei. ELLER start som beskrevet tur nr.5 til Storlisetra, og følg T-merking derfra. Turen kan også gås fra Fossdalen. Røret henger på infotavla øst for vatnet.
9. Jenslettvatnet IKKE SATT UT – Kjør E-39. Ta av og kjør forbi Staurset Grendahus. Kjør innover Staursetdalen (bomvei). Parker enten på Setermyra eller oppå Kleivan. Følg seterveien forbi Setervatnet, og sti mot Langvatnet. Vi anbefaler å gå på vestsida av Langvatnet. Boka er plassert ved elvaosen, nordenden på vatnet.

10. Skittenholvatnet IKKE SATT UT – Kjør E-39 og ta av ved Grønset Gård. Kjør opp Oppsalveien og velg Grønsetveien til Opsalvatnet (bomvei). Skilting ved kryssene. Parkeringsplass. Følg merket vei og sti. Boka er plassert ved fiskeplass på nordenden av vatnet.